Senarai Fakta Khusus Pengajian Perniagaan Penggal 2
STPM
Bab 6- Pengurusan
Fungsi pengurusan (POLC):
1. PerancanganI
2. Pengorganisasian
3. Kepimpinan 4. Pengawalan |
Konsep - Keberkesanan & Kecekapan
|
Peranan pengurus mengikut Teori Mintzberg :
1. Antara perorangan (interpersonal)
i. Sebagai
OrangTerpenting
ii. Sebagai
Pemimpin/Ketua
iii.
Sebagai Penghubung
2. Peranan Bermaklumat (informational)
i. Sebagai Pengawas/Pemantau
ii. Sebagai
Penyampai
iii.
Sebagai jurucakap
3. Pembuatan keputusan (decision making)
i. Sebagai Keusahawanan / Usahawan
ii. Sebagai
Pengawal Gangguan / Penyelesai
masalah
iii.
Sebagai Pembahagi Sumber
iv. Sebagai
Perunding
|
Pendekatan pemikiran pengurusan :
1. Pendekatan klasikal 2. Pendekatan kemanusiaan/gelagat 3. Pendekatan sains pengurusan/kuantitatif 4. Pendekatan moden/kontemporari |
Peringkat pengurusan :
1. Peringkat bawahan 2. Peringkat pertengahan 3. Peringkat atasan |
Jenis kemahiran pengurusan :
1. Kemahiran konseptual 2. Kemahiran antara-perorangan/kemanusiaan 3. Kemahiran teknikal 4. Kemahiran pengurusan masa 5. Kemahiran pembuatan keputusan |
Jelaskan jenis perancangan mengikut :
1. jangka masa (RJ panjang, RJ sederhana, RJ pendek) 2. kegunaan (R sedia ada/tetap, R sekali guan / kegunaan tunggal) 3. peringkat (R strategik, R taktikal, R operasi) |
Proses perancangan :
1. Menentukan matlamat dan objektif 2. Menganalisis persekitaran perniagaan 3. Membentuk alternatif tindakan 4. Menilai alternatif 5. Memilih alternatif tindakan |
Alat perancangan :
1. Analisis pulang modal 2. Carta gantt 3. Bajet 4. Cara laluan genting/Critical Path Method (CPM) |
Unsur perancangan strategik :
1. Visi
2. Misi 3. Objektif 4. Strategi dan taktik 5. Dasar/polisi 6. Prosedur 7. Standard |
Analisis kekuatan, kelemahan, ancaman dan peluang (SWOT- Strengths, Weakness, Opportunities, Threats)
|
Pengorganisasian:
-definisi pengorganisasian
|
Penjabatanan:
1. penjabatanan mengikut fungsi
2. penjabatanan mengikut division (produk, pasaran,
dan geografi)
3. penjabatanan mengikut matriks
|
Bentuk lain struktur organisasi:
1. Struktur berdasarkan pasukan
2. struktur berdasarkan projek
Struktur berdasarkan unit perniagaan strategik
(SBU).
3. organisasi tanpa sempadan.
|
Proses pengorganisasian :
1. Penentuan objektif
2. Pengenalpastian aktiviti
3. Pengelasan aktiviti
4. Pengelompokan aktiviti
5. Pengagihan tugas, autoriti, dan tanggungjawab |
Manual organisasi :
1. Fail meja 2. Manual prosedur kerja
3. Prosedur kualiti
|
Konsep pengorganisasian :
1. Autoriti 2. Tanggungjawab 3. Akauntabiliti 4. Pemusatan dan pemencaran autoriti 5. Penugasan 6. Empowermen 7. Autoriti lini dan staf
8. Jangkauan kawalan
9. Rantaian arahan |
Jenis kuasa pemimpin :
1. Kuasa sah 2. Kuasa ganjaran 3. Kuasa desakan 4. Kuasa rujukan
5. Kuasa kepakaran
|
Jenis kepimpinan :
1. Kepimpinan transactional 2. Kepimpinan transformational 3. Kepimpinan karismatik 4. Kepimpinan berwawasan (visionary) |
Gaya kepimpinan :
1. Gaya kepimpinan autokratik 2. Gaya kepimpinan demokratik 3. Gaya kepimpinan laissez-faire 4. Gaya kepimpinan kontingensi |
Perbandingan antara :
1. Pemimpin dan pengurus 2. Pemimpin formal dan pemimpin tidak formal |
Teori motivasi :
1. Teori motivasi Maslow 2. Teori motivasi Herzberg 3. Teori motivasi McGregor 4. Teori motivasi McClelland |
-Maksud pasukan:
|
Proses pembentukan pasukan :
1. Pembentukan (forming) 2. Peributan (storming) 3. Penyesuaian (norming) 4. Pelaksanaan (performing) 5. Penangguhan (adjourning) |
Pengurusan stres
-Def stres dan pengurusan stres
-Punca stres
-Kaedah mengurus stres dari aspek individu dan organisasi -Kesan stres kepada individu dan organisasi |
Pengawalan
Jenis kawalan dalaman :
1. Audit dalaman
2. Dasar organisasi
3. Prosedur kerja Jenis kawalan luaran : 1. Audit luar 2. Peraturan 3. Undang-undang |
Proses kawalan :
1. Menetapkan standard 2. Mengukur pencapaian 3. Membandingkan pencapaian dengan standard 4. Membuat langkah pembetulan |
Kaedah kawalan :
1. Kaedah kawalan awalan 2. Kaedah kawalan semasa 3. Kaedah kawalan selepas |
Alat kawalan :
1. Analisis titik pulang modal 2. Bajet 3. Carta gantt 4. Analisis teknik menilai dan menyemak program (PERT) 5. Cara laluan genting (CPM) |
Bab 7- Aspek Perundangan Perniagaan
-Takrif Akta Kontrak 1950 (termasuk pindaan)
- Elemen kontrak :
1. Tawaran 2. Penerimaan 3. Balasan 4. Niat 5. Ketentuan 6. Keupayaan |
Syarat-syarat kontrak:
1. Kontrak sah
2. kontrak tidak sah
3. kontrak batal,
4. pelepasan kontrak
5. remedi
|
Kontrak Jualan
-Taktif Akta Jualan Barang-barang 1957 (termasuk
pindaan)
- Syarat tersurat dan syarat tersirat
- Elemen kontrak jualan :
1. Waranti 2. Keterangan 3. Bebas daripada kesulitan 4. Boleh guna 5. Mutu |
Bab 8- Kemahiran Komunikasi
Proses komunikasi :
1. Penghantar 2. Enkod 3. Saluran 4. Dekod 5. Penerima 6. Maklum balas |
Halangan komunikasi :
1. Halangan fizikal 2. Halangan psikologikal 3. Halangan sosiologikal 4. Halangan semantik |
Bentuk komunikasi
:
1. Komunikasi menegak 2. Komunikasi mendatar 3. Komunikasi melintang (secara sehala/ dua hala) |
Jenis komunikasi :
Komunikasi lisan : 1. Perbincangan 2. Mesyuarat 3. Ucapan 4. Pembentangan Komunikasi bukan lisan :
1. Visual
2. Bertulis 3. Bahasa badan |
Media komunikasi :
1. Bersemuka 2. Telefon 3. Internet 4. Intranet 5. Memorandum 6. Surat-menyurat 7. Laporan 8. Buletin |
Proses mendengar :
1. Menerima 2. Memahami 3. Mengingati 4. Menilai 5. Memberi tindak balas |
Kaedah mendengar secara berkesan :
1. Mendengar secara empati dan objektif 2. Mendengar secara kritikal dan non-judgemental 3. Mendengar secara cetek dan mendalam |
Teknik mendengar secara aktif :
1. Mengulang maksud pembicara 2. Meluahkan kefahaman terhadap perasaan pembicara 3. Menanya soalan |
Prinsip berunding :
1. Tumpuan kepada minat dan bukan kedudukan 2. Asingkan manusia daripada masalah 3. Jana pelbagai pilihan 4. Guna kriteria yang objektif dan boleh terima |
Elemen perundingan :
1. Maklumat 2. Masa 3. Kuasa 4. Etika 5. Budaya 6. Pelaku/personaliti 7. Aspek sosial |
Tahap perundingan :
1. Intrapersonal 2. Interpersonal 3. Intrajabatan 4. Interjabatan 5. Nasional 6. Dua hala 7. Serantau
8. Pelbagai hala
9. Antarabangsa/global |
Strategi dan taktik perundingan :
1. Good guy, bad guy 2. Nibbling 3. Trial balloon 4. Red herring 5. Outrageous 6. Apparent withdrawal 7. Limited authority |
-peranan & kepentingan ICT dlm pengurusan
perniagaan
-cara internet meluaskan peluang perniagaan spt e-dagang, e-perolehan, e-pemasaran
-kegunaan intranet dlm organisasi
|
Bab 9- Pembuatan Keputusan
-Jenis keputusan (rutin/ tak rutin)
- Langkah dalam proses pembuatan keputusan rasional : 1. Mengenal pasti masalah 2. Mengutip data 3. Menganalisis data 4. Menjana alternatif 5. Menilai alternatif 6. Memilih alternatif |
Alat membuat keputusan secara kuantitatif :
1. Statistik deskriptif 2. Pokok keputusan |
Alat membuat keputusan secara kualitatif :
1. Analisis tulang ikan 2. Sumbang saran 3. Kumpulan fokus 4. Teknik Delphi 5. Teknik kumpulan nominal |
Faktor yang mempengaruhi pembuatan keputusan:
1. pengaruh faktor kedapatan maklumat terhadap pembuatan keputusan 2. pengaruh faktor kecekapan pembuatan keputusan terhadap pembuatan keputusan 3. pengaruh faktor situasi terhadap pembuatan keputusan : -Kepastian -Risiko -Ketidakpastian -Kesamaran |
TAMAT
|
没有评论:
发表评论